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Acciones Populares


La acción popular es el medio procesal consagrado en la Constitución y desarrollado por la ley (Ley 472 de 1998) para la protección de los derechos e intereses colectivos.



 

¿QUÉ ES LA ACCIÓN POPULAR?

La acción popular es el medio procesal consagrado en la Constitución y desarrollado

por la ley (Ley 472 de 1998) para la protección de los derechos e intereses

colectivos. Son aquellas, en las que cualquier persona, perteneciente a un grupo de

la comunidad, está legitimada procesalmente para defender al grupo afectado por

unos ciertos hechos comunes, con lo cual, simultáneamente, protege su propio

interés, obteniendo, en ciertos casos, un beneficio económico adicional en su favor

representado por la recompensa que la ley otorga en algunas ocasiones.

Las acciones populares se ejercen para:

 

_ Evitar el daño contingente.

 

_ Hacer cesar el peligro, la amenaza, la vulneración o agravio sobre los

derechos e intereses colectivos.

 

_ Restituir las cosas a su estado anterior cuando fuere posible.

 

¿CUÁL ES LA DIFERENCIA ENTRE LAS ACCIONES POPULARES Y LAS DE

GRUPO?

 

Tanto el artículo (88 de la Constitución) como la  (Ley 472 de 1998) regulan en realidad

dos acciones diferentes: la acción popular en sentido estricto (citizen action), y la

acción de grupo, también llamada por la doctrina acción de clase (class action). Es,

pues, necesario diferenciar las acciones populares de las acciones de grupo.

Las acciones populares son aquellas que protegen los derechos e intereses

colectivos, con una triple finalidad: prevenir, restituir y, excepcionalmente,

indemnizar.

En cambio, las acciones de grupo buscan únicamente la indemnización de los

perjuicios ocasionados a por lo menos 20 víctimas, que se encuentran en

condiciones uniformes respecto de la causa que generó el daño. Estas acciones no

son otra cosa que una acción de responsabilidad patrimonial, sólo que el

demandante es un número plural de personas que, por economía procesal, tramitan

sus diferentes pretensiones individuales bajo un mismo proceso.

 

UN EJEMPLO QUE NOS PERMITA DIFERENCIAR ESTAS DOS ACCIONES.

 

Ejemplo: Si se trata de evitar la venta de un producto médico que trae

consecuencias graves letales, opera la acción popular (previene el daño). Igual si se

trata de recoger los productos ya vendidos y aún no consumidos (restituye), o de

resarcir al Ministerio de Salud por los gastos que le generó el retiro del producto del

mercado (indemniza). Por eso esta acción la puede interponer cualquier persona.

En cambio, si ese producto fue tomado por mil personas que luego por eso

fallecieron, lo que procede es una acción de grupo, para el pago de los perjuicios

individuales (indemnizar únicamente). Por ello sólo los familiares de esas víctimas

concretas pueden demandar.

En las acciones de grupo, las víctimas pueden escoger entre presentar una acción de

grupo, si son más de 20 personas, o presentar cada una acciones de responsabilidad

patrimonial, por separado. Pero no pueden hacer ambas cosas a la vez. Y si el grupo

es menos de 20 personas, no cabe la acción de grupo y habrá que presentar las

acciones individuales de responsabilidad patrimonial. Es claro entonces que a los

daños colectivos les pertenece el trámite de una acción popular, y que a los daños

individuales derivados de un daño colectivo, se les aplica el trámite de una acción de

grupo.

 

¿QUÉ SE DEFIENDE CON LAS ACCIONES POPULARES?

 

Los derechos e intereses colectivos protegidos por la (Ley 472 de 1998), son entre

otros, los relacionados con:

 

_ EL GOCE DE UN AMBIENTE SANO: (Art. 79 CP); (Decreto 2811 de 1974)

(Código Nacional de Recursos Naturales Renovables y de Protección al

Medio Ambiente” y sus decretos reglamentarios.

_ LA MORALIDAD ADMINISTRATIVA: “Derecho que tiene la comunidad a

que el patrimonio público sea manejado de acuerdo con la legislación

vigente, con la diligencia y cuidado propios del buen funcionario” (Cf. Arts.

209, 126, 127, 128, 129 de la CP).

_ LA EXISTENCIA DEL EQUILIBRIO ECOLÓGICO Y EL MANEJO Y

APROVECHAMIENTO RACIONAL DE LOS RECURSOS NATURALES

PARA GARANTIZAR SU DESARROLLO SOSTENIBLE, SU

CONSERVACIÓN, RESTAURACIÓN O SUSTITUCIÓN. LA

CONSERVACIÓN DE LAS ESPECIES ANIMALES Y VEGETALES, LA

PROTECCIÓN DE ÁREAS DE ESPECIAL IMPORTANCIA ECOLÓGICA Y

DE LOS ECOSISTEMAS SITUADOS EN LAS ZONAS FRONTERIZAS,

LOS DEMÁS INTERESES DE LA COMUNIDAD RELACIONADOS CON

LA PRESERVACIÓN Y RESTAURACIÓN DEL MEDIO AMBIENTE; (Art.

80 de la CP); (Decreto 2811 de 1974) (Código Nacional de Recursos Naturales

Renovables y de Protección al Medio Ambiente”.

_ El GOCE DEL ESPACIO PÚBLICO Y LA UTILIZACIÓN Y DEFENSA DE

LOS BIENES DE USO PÚBLICO; (Art. 82 de la CP).

_ LA DEFENSA DEL PATRIMONIO PÚBLICO: “Totalidad de bienes,

derechos y obligaciones en donde el Estado es propietario y que sirven para

el cumplimiento de sus atribuciones conforme a la legislación positiva”. (Art.

63, 101, 102 y 332 de la CP);

_ LA DEFENSA DEL PATRIMONIO CULTURAL DE LA NACIÓN; (Art. 70 a

72 de la CP); (Ley 397 de 1997) sobre el patrimonio cultural;

_ LA SEGURIDAD Y LA SALUBRIDAD PÚBLICAS; (Art. 49 de la CP; Ley

9ª de 1979) o Código Sanitario

_ EL ACCESO A UNA INFRAESTRUCTURA DE SERVICIOS QUE

GARANTICE LA SALUBRIDAD PÚBLICA; (Art. 49 de la CP).

_ LA LIBRE COMPETENCIA ECONÓMICA; (Art. 333 de la CP); (Ley 256 de

1996) (Competencia desleal)

_ EL ACCESO A LOS SERVICIOS PÚBLICOS Y A QUE SU PRESTACIÓN

SEA EFICIENTE Y OPORTUNA; (Art. 334, 336 y 365 a 370 de la CP); (Ley

142 de 1994); (Ley 336 de 1996);

_ LA PROHIBICIÓN DE LA FABRICACIÓN, IMPORTACIÓN, POSESIÓN,

USO DE ARMAS QUÍMICAS, BIOLÓGICAS Y NUCLEARES, ASÍ COMO

LA INTRODUCCIÓN AL TERRITORIO NACIONAL DE RESIDUOS

NUCLEARES O TÓXICOS; (Art. 81 de la CP); (Decreto 2811 de 1974),

(Decreto 976 de 1997).

_ EL DERECHO A LA SEGURIDAD Y PREVENCIÓN DE DESASTRES

PREVISIBLES TÉCNICAMENTE; (Ley 46 de 1988), etc.

_ LA REALIZACIÓN DE LAS CONSTRUCCIONES, EDIFICACIONES Y

DESARROLLOS URBANOS RESPETANDO LAS DISPOSICIONES

JURÍDICAS, DE MANERA ORDENADA, Y DANDO PREVALENCIA AL

BENEFICIO DE LA CALIDAD DE VIDA DE LOS HABITANTES; (Ley 388

de 1997) y (Ley 400 de 1997).

_ LOS DERECHOS DE LOS CONSUMIDORES Y USUARIOS. (Decreto

3466 de 1982).

También estarán protegidos por las acciones populares otros derechos e intereses

colectivos definidos como tales en la Constitución, las leyes ordinarias y los tratados

de derecho internacional celebrados por Colombia.

 

¿EN QUÉ CASOS SE PUEDEN PRESENTAR ACCIONES POPULARES?

 

Las acciones populares proceden cuando se violen o amenacen los derechos e

intereses colectivos por la acción u omisión de las autoridades públicas o de los

particulares.

 

¿QUIÉNES PUEDEN PRESENTAR ACCIONES POPULARES?

 

Las acciones populares pueden ser ejercidas:

_ Por toda persona natural o jurídica;

_ Por las organizaciones no gubernamentales, populares, cívicas o de índole

similar;

_ Por las entidades públicas que cumplan funciones de control, intervención o

vigilancia, siempre que la amenaza o vulneración a los derechos e intereses

colectivos no se haya originado en su acción u omisión;

_ Por el Procurador General de la Nación, el Defensor del Pueblo y los

personeros distritales y municipales, en lo relacionado con su competencia;

_ Por los Alcaldes y demás servidores públicos que por razón de sus funciones

deban promover la protección y defensa de estos derechos e intereses.

Los legitimados para ejercer las acciones populares pueden hacerlo por sí mismos o

por quien actúe en su nombre.

 

¿CONTRA QUIÉN SE DIRIGE LA ACCIÓN POPULAR?

 

La Acción Popular se dirigirá contra el particular, persona natural o jurídica, o la

autoridad pública cuya actuación u omisión se considere que amenaza, viole o haya

violado el derecho o interés colectivo. En caso de existir la vulneración o amenaza y

se desconozcan los responsables, corresponderá al juez determinarlos.

 

¿ANTE QUIÉN SE INTERPONE LA ACCIÓN POPULAR?

 

Mientras se crean los jueces administrativos, las acciones populares se interponen

ante el Tribunal Contencioso Administrativo de cada departamento o distrito, cuando

sean contra entidades publicas o personas privadas que ejerzan funciones

administrativas públicas; las demás acciones populares se interponen ante los jueces

del circuito del lugar de la ocurrencia del hechos o el domicilio del demandado.

 

¿CUÁLES SON LOS REQUISITOS DE LA DEMANDA?

 

_ La indicación del derecho o interés colectivo amenazado o vulnerado.

_ La indicación de los hechos, actos, acciones, u omisiones que motivan su

petición.

_ La enumeración de las pretensiones.

_ La indicación de la persona natural o jurídica o la autoridad pública

presuntamente responsable de la amenaza o del agravio si fuere posible.

_ Las pruebas que pretendan hacer valer.

_ Nombre e identificación de quien ejerce la acción

 

¿QUÉ INCENTIVOS O ESTÍMULOS HAY PARA EL DEMANDANTE?

 

Las acciones populares consagran un incentivo económico al demandante victorioso,

como premio por haber defendido, él solo, los intereses de todos. Ese incentivo

oscilará entre 10 y 150 salarios mínimos. Además, si se trata de un caso de

corrupción (normalmente en la contratación administrativa), se le dará como

incentivo al demandante un 15% de lo que efectivamente se recupere.

 

¿EN QUÉ CONSISTE LA SENTENCIA?

 

Aquí, como en el caso de la de tutela, el juez expide una orden de hacer o de no

hacer. La orden puede ser triple:

_ Hacer cesar la amenaza a los derechos colectivos,

_ Restituir las cosas a su estado anterior, cuando fuere posible

_ Indemnizar a la entidad estatal, si fuere el caso.

 

¿QUÉ EFECTOS TIENE LA SENTENCIA?

 

Ella tiene efectos de cosa juzgada erga omnes, esto es, produce efectos respecto no

sólo de las partes sino también del público en general.

¿Cuáles son los términos de la acción popular?

Una acción popular debe seguir el siguiente procedimiento:

1. Se presenta la demanda o petición.

2. Tres días para admitir. Si no se admite: 3 días para corregir, so pena ser

rechazada de plano. Si se admite: se decreta notificar al demandado y

medidas cautelares.

3. Se realiza la notificación (sin plazo)

4. Diez días de traslado al demandado para que ejerza su derecho de defensa.

5. Tres días para citar a audiencia de conciliación o pacto de cumplimiento

6. Se realiza la audiencia especial (sin plazo):

Si hay pacto: 5 días para revisarlo y dictar sentencia

Si no hay pacto: se sigue el proceso

7. Se decretan las pruebas (sin plazo para decretarlas)

8. Veinte días de período probatorio, ampliable por otros 20; si hay peritos: 5

días más de traslado a las partes.

9. Cinco días de traslado para presentar alegatos de conclusión.

10. Veinte días para proferir fallo de primera instancia

11. Se notifica la sentencia. Si se falla a favor: plazo prudencial para cumplir y se

crea comité de verificación. Si no se apela: allí acaba. Si se apela, va al

superior para que tramite la segunda instancia

12. El juez de segunda instancia recibe el proceso, admite la apelación y puede

decretar pruebas por 10 días.

13. Veinte días para dictar sentencia de segunda instancia.

14. Notificación y cumplimiento igual que en primera instancia.

Ley 472 de 1.998 (Descargar)

Minuta de Acción Popular
(Descargar)

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Gillian Anderson: Mulder and Scully are in love When “The X-Files” returns on Jan. 24, don’t expect one of those highfalutin’ reboots: The six new episodes are all about continuity — down to star Gillian Anderson’s signature hair color. Back in 1993, when the Fox show first aired, Anderson dyed her blond hair red to play FBI Special Agent Dana Scully. This time, she opted for wigs. “The first [wig] wasn’t quite the right red, so in some light it came off as strawberry,” she tells The Post. “The second wig was more the original color.” The coherence goes deeper than hair color: Back also is David Duchovny as Fox Mulder, Scully’s colleague, confidant and, later, lover. For Anderson — who also plays a witty society matron in the miniseries “War & Peace,” premiering Monday — there was a sense of unfinished business that not even the 2008 movie “The X-Files: I Want To Believe” resolved. “I felt we needed another chapter,” the 47-year-old says. “I realized these new episodes could be a really fun thing for the fans, and potentially for us.” pre bonded hairEven before the era of social media obsessiveness, “The X-Files” had a passionate following. For Anderson, this was a challenge too. “One of the concerns was whether we would be able to re-create exactly what it was,” she says. “Would we be able to give people what they enjoyed and was taken away from them?” she laughs. “These new episodes have that unique balance of story and cheesiness.” David Duchovny and Gillian Anderson reunite on “The X-Files.”Photo: Ed Araquel/FOX If there was one through-line to the show, it had less to do with alien abductions than the bond between Mulder and Scully — and the actors playing them. “There was the dynamic that had been written for us and the one between us,” Anderson recalls, possibly alluding to her often-stormy off-set relationship with Duchovny — though they’ve always denied rumors of their dating. “The writers were smart to keep [the characters’] relationship fluctuating. But the foundation is that they care about each other so much. They’re the love of each other’s life.” From Scully’s mouth, fans. Anderson, now a mother of three, didn’t easily slip back into a role she created when she was 24, and which earned her an Emmy and a Golden Globe. “When I first tried to connect with [Scully] again, I was reaching too far back into the past,” she says. “I had to allow her to be a grown-up version of herself, while tapping into her playfulness.” Playful roles aren’t something the London-raised Chicago native has had many of — “[those] scripts don’t land on my desk,” she moans. Instead, she’s combined work in the sci-fi and thriller genres with dramatic period pieces like “Bleak House.” Her next venture’s both classic and contemporary: She’ll be at Brooklyn’s St. Ann’s Warehouse this spring playing Blanche DuBois in “A Streetcar Named Desire,” set in the present. No mention of aliens, though. We can’t have everything.

Only med students and fans of Cinemax’s “The Knick” will be able to watch “Mercy Street” without gagging. This new period drama is as buttoned-up and as packed with classy crinolines as you’d expect from something on PBS — and then the camera zooms in on someone having a hole drilled into their skull or the amputation of a rotting limb. This is as out-there as “Mercy Street” gets, though. The rest of the time, this six-episode miniseries — premiering Sunday at 10 p.m. — hugs the middle of the road so steadfastly, it makes “Call the Midwife” look like something by David Lynch. The action is set in 1862 Alexandria, Va., a Confederate town occupied by Union troops. The two sides co-exist uneasily, especially at the Union-run military hospital that’s the show’s main locale and is staffed by central casting’s finest. The audience stand-in is Mary Phinney (Mary Elizabeth Winstead), the newly appointed head nurse — and willful abolitionist — who needs to establish her authority despite her lack of experience. Feels familiar? It gets better! remy hair extensionsHannah James and Radnor tend to a patient on “Mercy Street.”Photo: Courtesy of Antony Platt/PBS Also on hand is the obligatory handsome, brilliant, brooding surgeon — enter Dr. Jedediah Foster (Josh Radnor, from “How I Met Your Mother”).  Needless to say, Dr. Foster doesn’t have it easy at the hospital, especially since his willingness to treat everybody equally puts him at odds with Dr. Byron Hale (Norbert Leo Butz), who’s loath to spend any time and energy on Southern patients. Co-created by “ER” alum David Zabel, “Mercy Street” is so conventional that it’s TV’s answer to a warm, decidedly unchallenging bath. Of course there are brave, noble free African-Americans (McKinley Belcher III, Shalita Grant). Of course there’s a spoiled, sheltered Southern belle who’ll eventually toughen up (Hannah James). Wouldn’t it be nice to see an even-keeled, practical Southern woman facing off with an airheaded Yankee for a change? The show’s idea of edginess consists of making Dr. Foster a morphine addict — completely different from what we’ve already seen on “The Knick,” “Nurse Jackie” or “House,” then. This is typical of a show that overexplains its intentions and messages. Forget about that morphine business: When two characters discuss a back-alley abortion, they are literally standing in a back alley! This is all the more frustrating because the production values are quite good, and many members of the cast overcome the material they’re given. Gary Cole is inventively wily as a Southerner pondering switching allegiances for business reasons, while Grant and Belcher bring welcome nuance to underwritten roles. Tara Summers is especially delicious as a nurse who’s trained with Florence Nightingale and won’t let anyone forget it. It’s great to see PBS making original drama again — there’s no reason to leave that field to the Brits — but it needs to trust its audience more. We can handle complicated stuff, we swear!

I’m not a big fan of the phrase “having a moment,” which I find #trite. But I don’t know how else to describe the television resurrection of Jennifer Lopez — who is, well . . . having a moment. After years of trying to find a niche on TV, J.Lo, 46, is experiencing a small-screen renaissance. Not only can she be seen for two hours each week on Fox warhorse “American Idol” — now in its final season — but she’s logging another hour of valuable prime time over at NBC, where her new series, “Shades of Blue,” launched to a solid start, snaring nearly 13 million viewers for its premiere episode. That puts J.Lo’s overall weekly viewership at roughly 25 million pairs of eyeballs between the two shows. And even if those numbers go down a bit as “Shades of Blue” finds its sea legs, they’re still nothing to sneeze at. And, more importantly, it opens the door for Lopez to build on this television success. perruques cheveux naturelsGranted, TV is not her chosen medium. As one of the world’s biggest music stars, she’s focused most of her extracurricular entertainment energies on her movie career, which has been checkered at best (“Maid in Manhattan,” “Jersey Girl,” “Monster-in-Law,” Shira in “Ice Age: Continental Drift,” to name a few). But her past efforts in headlining a TV series have, for the most part, fallen on deaf ears. (It’s not unprecedented for this tough medium: Frank Sinatra, for all his magic and charisma, was never able to translate that certain something to television.) You’d be hard-pressed to find anyone who remembers J.Lo’s early-in-the-game roles on “Second Chances” (1993), “South Central” (1994), “Hotel Malibu” (1994 again). And, to be fair, those efforts were over 20 years ago (after Lopez first appeared on the scene as a Fly Girl in Fox’s “In Living Color”). She’s come a long way since then, both in her music career and as a pop-culture icon, which makes it sweeter now that she’s experiencing success on both “American Idol” (her second go-round on the show) and “Shades of Blue.” And, if “Shades” continues to succeed, it will earn another season on NBC — nice validation for Lopez in a medium that wasn’t always very welcoming. And how cool is that?

At a staggering 609 pounds, 32-year-old Brittani Fulfer was too heavy to have sex with her husband, Bill. But thanks to gastric-band surgery, she lost more than 200 pounds and has finally consummated her marriage, according to the Sun. Fulfer is featured in the TLC reality series “My 600-lb. Life,” which follows morbidly obese Americans as they undergo life-saving surgery to slim down. perruques cheveuxHer food addiction began after being sexually abused by a family member from the age of 5. She also suffers from a thyroid disease and was diagnosed with cancer of that gland at age 19. When she married Bill, she tipped the scales at 392 pounds, refusing to undress in front of him. “I don’t walk around naked because I am afraid that he will be absolutely disgusted if he sees me and that he will never look at me the same way again,” she tells the show. At 600-plus pounds, she would sit on the couch all day, moving only to get food, and struggled to shower and clean herself. But after undergoing weight-loss surgery, she shed 217 pounds in a year — and now, she can finally go on dates and sleep with her husband. “We’re closer together and now intimate like man and wife instead of just roommates,” she said. “We’re like a newly married couple!” “My 600-lb Life” airs Wednesdays at 9 p.m. on TLC.

Former Laker Girls Taylour Paige, who stars on VH1’s NBA drama “Hit The Floor” — back for Season 3 on Monday — knows a thing or two about blending the worlds of dance and basketball. Paige plays Ahsha Hayes, a team dancer for the NBA cheerleading/dance team LA Devil Girls — and the daughter of team director Sloane Hayes (Kimberly Elise) and head coach Pete Davenport (Dean Cain). “Ahsha was first introduced as a naïve young dancer who just wanted to make it on the dance team,” says Paige. “But for Season Three I think she will be more aware. At the end of last season, it was discovered that Ahsha’s current boyfriend, German (Jonathan McDaniel), killed Olivia (Charlotte Ross) and held the envelope that contained her secret. And this season Ahsha’s secret will be revealed. “You just have to watch and see what happens.” lace front wigsLanding the role was a dream job for the 25-year-old from Santa Monica, Calif. but she kept her audition under close wraps before graduating from Loyola Marymount with a BA in Communications (and a minor in theater). “I wasn’t open about the auditioning process because I didn’t want anyone to put their opinions or judgments on it,” she says. “I only told my professors.” Paige has been dancing since she was two years old, joining celebrity choreographer Debbie Allen’s dance company when she was 12 and, eventually, becoming a Laker Girl in 2010 (a dancer for the LA Lakers). Every dance experience was not the most enjoyable, she says.

“When I was a Laker Girl I only danced for three months. We did not get paid that much money and I was working two jobs at the time,” she says. “ I thought that it would be a little more fun but it was quite stressful. It’s all about your weight, your hair, having the right hair extensions, what to wear, the kind of shoes you wore. I found myself dumbing down my dances to fit in and that was just not me.” But nothing compares to the real life drama that surrounded Paige and “Hit the Floor” when fellow dancer/actress Stephanie Moseley, 30 — who played Arelly on the show — was murdered in 2014 by her husband, rapper Earl Hayes, 34 who then took his own life. To commemorate Moseley, the “Hit the Floor” producers named a character after her, a Devils dancer named Stephanie. cosplay wigsI will never not speak her name. She really triggered a lot of changes in my life as well as in my relationships. - Taylour Paige on her late castmate Stephanie Moseley “Stephanie was such a big part of our show and she inspired a lot of us. We want her legacy to live on in the physical realm,” says Paige. “We actually reference her character, Arelly, this season. I will never not speak her name. She really triggered a lot of changes in my life as well as in my relationships.” With that in mind, Paige’s DJ boyfriend, Kyle de Pinna — aka Neo Fresco — has been playing a positive role in her life. And with an independent movie called “Jean of the Joneses” set to be released later this year, Paige is the happiest she’s ever been. She credits Moseley with helping guide her life choices. “She pushed me to live a life where I am conscious of who is in it, and how I am being treated,” she says. “She taught me to put loving me first.”

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